Мы знаходзімся ў Новай Баравой. Гэта горад-суполка з асаблівай атмасферай, у якім усё прадумана да дробязяў. Месца, дзе ідэі і тэхналогіі ствараюць камфортны асяродак для жыцця, працы і вучобы. І нягледзячы на тое, што кожны квартал адрозніваецца ад іншых уласнай інфраструктурай, планіроўкай і настроем, усе яны фармуюць адзінае еўрапейскае гарадское асяроддзе.
Новая Баравая – не толькі жылы комплекс, пабудаваны з увагай і клопатам пра яго жыхароў, але і месца з багатай авіяцыйнай гісторыяй.
Тут у 1934 годзе быў заснаваны аэраклуб ДТСААФ, і ўсе, хто марыў пра неба, маглі ажыццявіць мару: скокнуць з парашутам, палётаць на самалётах Ан-2 і Як-52 або пракаціцца на верталёце Мі-2. На аэрадроме "Баравая" праводзіліся спаборніцтвы і фестываль авіяцыйнага спорту. Тут адкрыўся першы ў Беларусі Музей авіяцыйнай тэхнікі, дзе можна было ў прамым сэнсе дакрануцца да авіяцыйных легенд, забрацца ў кабіну самалёта і ўявіць сябе на месцы пілота.
Цяпер Новая Баравая – жылы комплекс, які далікатна захаваў мінулае гэтага месца ў назвах вуліц: Нябесная і Авіяцыйная, імя братоў Райт і Амеліі Эрхарт, Арцёма Мікаяна і Міхаіла Міля, Мікалая Камава і Аляксандра Якаўлева – і, вядома, вынаходніка першых лятальных апаратаў Леанарда да Вінчы. Адпраўляемся вывучаць гісторыю авіяцыі і гуляць па вуліцах Новай Баравой.
Ідэя пераймаць палёт птушак з'яўляецца яшчэ ў старажытных міфах. Першыя лятальныя апараты спрабуюць вынайсці ў Старажытнай Грэцыі, Кітаі і Іспаніі. Андалускі вучоны-інжынер Абас-iбн-Фірнас ажыццявіў першы кіраваны палёт на штучных крылах у 875 годзе: ён праводзіць у паветры каля дзесяці хвілін! Эксперыментальны палёт “мудраца з Андалусіі”, як называлі яго сучаснікі, заканчваецца вельмі жорсткім прызямленнем, аднак вынаходнік атрымлівае толькі нязначныя траўмы і ўваходзіць у гісторыю як стваральнік першага дэльтаплана.
Праз пяцьсот гадоў пасля гэтага за справу бярэцца Леанарда да Вінчы: ён шмат назірае за птушкамі і кажанамі, вывучае анатомію крыла, розныя спосабы палёту і размеркаванне нагрузкі на пёры. Лятальнымі апаратамі ён займаецца на працягу доўгіх гадоў: з 80-х гадоў 15 стагоддзя і практычна да сваёй смерці ў 1519 годзе. У рукапісах навукоўца захавалася мноства малюнкаў лятальных апаратаў, якія ён называе арнітоптарамі, і тлумачэнняў прынцыпаў іх працы. Часцей за ўсё гэта апараты з крыламі, якія машуць. Першы лятальны апарат, прыдуманы навукоўцам, – гэта механізм, у якім пілот павінен размяшчацца лежачы. Вынаходніку здаецца, што калі правільна сканструяваць штучныя крылы, то для палёту хопіць толькі мускульнай сілы самога чалавека. Да Вінчы вынаходзіць спецыяльныя клапаны і рычагі, распрацоўвае апарат вышынёй у дзесяць метраў і з размахам крылаў у шаснаццаць, аднак фізіка, аэрадынаміка і атмасфера бязлітасныя: адных толькі цягліц недастаткова. Вучоны думае дадаць да крылаў колы, як у ровары; зрабіць лятальны апарат-лодку; і, нарэшце, пераймаць лунанне птушак у паветранай плыні. Так Да Вінчы прыходзіць да важнага прынцыпу: не чалавек павінен крыламі адштурхоўваць паветра, а паветра павінна ўдараць у крылы, як у ветразі карабля. Гэтую знаходку потым будуць выкарыстоўваць у сваёй працы й іншыя авіятары.
Акрамя гэтага, Леанарда да Вінчы распрацоўвае праект парашута, свой варыянт дэльтаплана, а таксама вертыкальна ўзлятальны апарат з вінтом, то-бок правобраз сучаснага верталёта. У адрозненне ад сучасных верталётаў з лопасцевым вінтом, ён павінен быў падымацца ў паветра з дапамогай так званага архімедава вінта дыяметрам каля васьмі метраў, які трэба было раскручваць уручную. Навуковец загружаны шматлікімі замовамі і сам да ажыццяўлення гэтых ідэй прыступіць так і не паспявае. А можа, гэта быў акурат той выпадак, калі прыдумляць новыя праекты было цікавей, чым рэалізоўваць іх на практыцы. Да Вінчы так і не выдае свае даследаванні, таму доўгі час яны застаюцца невядомымі публіцы. Тое, да чаго геніяльны вучоны прыйшоў за некалькі дзесяцігоддзяў, для гісторыі авіяцыі расцягнулася на сотні гадоў.
Прыкладна дзвесце гадоў пасля Леанарда да Вінчы чалавецтва разбіраецца з фізікай палёту і асновамі аэрадынамікі, вынаходзіць і тэстуе новыя мадэлі дэльтапланаў і планёраў, прымяняе паравыя рухавікі для кіравання.
У Францыі браты Мангальф’е вынаходзяць паветраны шар, напоўнены гарачым паветрам, – першы палёт на ім адбываецца ў 1783 годзе, шар перасоўваецца разам з ветрам. Кіраваныя паветраныя шары з рухавікамі – дырыжаблі – прыдумаюць толькі ў канцы 19-га стагоддзя. Самы эфектны палёт на іх здзяйсняе бразілец Альберта Сантас-Дзюмон. У 1901 годзе ён аблятае Эйфелеву вежу ў Парыжы, чым выклікае захапленне і трапятанне мясцовай публікі!
Самыя знакамітыя дырыжаблі распрацоўвае нямецкі граф Фердынанд фон Цэпелін на Бодэнскім возеры ў горадзе Фрыдрыхсхафэн. Першы палёт дырыжабля-цэпеліна адбываецца 2 ліпеня 1900 года.
У гэты ж час адзіночкі-энтузіясты працягваюць эксперыменты – канструююць свае лятальныя апараты і здзяйсняюць кароткія пералёты: сярод іх былі Самуэль Лэнглі, Густаў Уайтхэд і іншыя. Аднак лічыцца, што першы па-сапраўднаму паспяховы палёт здзяйсняюць браты Райт у 1903 годзе. Менавіта яны і ўваходзяць у гісторыю як вынаходнікі самалёта.
***
Набліжаецца эра камерцыйнай авіяцыі. Першы ў гісторыі білет на самалёт прадаюць у Амерыцы ў 1914 годзе. Біплан месціць аднаго пілота і аднаго пасажыра і пралятае 30 кіламетраў з Сэнт-Пітэрсберга ў Тампу за 23 хвіліны. Адзіны білет прадаюць на аўкцыёне за 400 долараў. У пераліку на цяперашнія кошты гэта амаль 10 тысяч! Пасажырам унікальнага рэйса становіцца мэр гарадка Сэнт-Пітэрсберг. Ці падавалі гарачы абед у бізнэс-класе, не ўдакладняецца.
Зрэшты, у той час падобнае ўспрымаецца як унікальны атракцыён, а зусім не будучыня пасажырскіх перавозак. Усе вераць у дырыжаблі! І нездарма. У Еўропе ўжо некалькі гадоў наладжана рэгулярная авіякамунікацыя па маршруце Фрыдрыхсхафэн – Дзюсельдорф на дырыжаблі «Нямеччына». А ў 1919 годзе брытанскі дырыжабль R34 становіцца першым лятальным апаратам, які перасякае Атлантыку, дабраўшыся з шатландскага Іст-Лотыяна ў Нью-Ёрк за 108 гадзін.
Дырыжаблі некалькі дзесяцігоддзяў выкарыстоўваюцца для пасажырскіх перавозак і з ваеннымі мэтамі, але іх эпоха сканчаецца ў 1930-х гадах. Газ, якім яны былі запоўненыя, часта выбухаў і прыводзіў да сур'ёзных аварый. Да таго ж іх вытворчасць і абслугоўванне каштавалі неапраўдана дорага.
***
Першая сусветная вайна паскарае развіццё авіяцыі: патрэбныя самалёты, якія могуць ляцець далей і перавозіць больш. Пасля вайны іх адаптуюць для транспарціроўкі пошты і перавозкі пасажыраў. У 1919 годзе ў Вялікабрытаніі запускаецца першая авіякампанія з рэгулярнымі рэйсамі на самалётах, пераробленых з ваенных бамбавальнікаў. Яны месцяць два дзясяткі пасажыраў, але ні аб якім камфорце гаворкі не ідзе: атмасферны ціск і тэмпература ў салоне такія ж, як і звонку, а рэйсы могуць займаць некалькі дзён з прыпынкамі на ноч.
Паміж Першай і Другой сусветнымі войнамі надыходзіць залаты век авіяцыі. Тэхналогіі самалётабудавання ўдасканальваюцца, за рэкорды хуткасці і далёкасці выдаюць прызы, авіяцыйныя шоу з паветранымі гонкамі і трукамі перамяшчаюцца па гарадах. У ЗША прадпрымальнік Хуан Трып адкрывае рэйсы паміж Нью-Ёркам і Бостанам, а ў 1927 годзе – з Фларыды ў Гавану, разумна вырашыўшы, што жыхарам мегаполісаў захочацца адправіцца на адпачынак. Так пачынаюцца турыстычныя авіяпералёты.
Усе рэйсы ў гэты час праходзяць недалёка ад зямлі. Без герметычнай кабіны, надзейных рухавікоў і ўдасканаленых прыбораў навігацыі падымацца высока ад сушы было проста небяспечна. Рэвалюцыю здзяйсняе амерыканскі лётчык Чарльз Ліндберг. Ён перасякае Атлантыку ў адзіночку на аднаматорным самалёце – гэта было сапраўдным вар'яцтвам, бо тады нават паштовыя самалёты адпраўляліся парамі, каб, калі што, знайсці субрата, які ўпаў, і ўсё-ткі даставіць груз.
Журналісты называюць Ліндберга «ідыётам у палёце» і мяняюць сваё меркаванне, толькі калі ён прызямляецца ў Парыжы перад шматтысячным натоўпам.
Паступова самалёты становяцца дастаткова надзейнымі для доўгіх дыстанцый, у іх з'яўляецца металічны корпус і павялічваецца хуткасць палёту. У іх ужо больш выгод для пасажыраў – у некаторых ставяць нават паўнавартасныя ложкі.
У 1952 годзе першы рэйс здзяйсняе самалёт з турбінамі замест звычайных рухавікоў: пачынаецца эпоха камерцыйнай авіяцыі. У салоне можна паліць, абед падаюць у фарфоравай посудзе, а палёт становіцца свайго роду выхадам у свет. Пералёт з Нью-Ёрка ў Лондан і назад каштуе, у сучасным эквіваленце, ад 4 да 6 тысяч долараў. Цэны зніжаюцца толькі ў сямідзясятыя, калі авіякампаніям становіцца выгадна перавозіць як мага больш пасажыраў. Тады ж з'яўляюцца і першыя лаўкостары: яны абмяжоўваюць багаж і бясплатны сэрвіс на борце, памяншаюць прастору для пасажыраў і лётаюць у маленькія аэрапорты. У 1995 годзе авіякампаніі прадаюць першыя білеты ў інтэрнэце. У 2000-х з'яўляюцца першыя агрэгатары па пошуку білетаў. Рэйсы з тых часоў становяцца ўсё менш камфартабельнымі, але дазваляюць паляцець на вакацыі не за пару тысяч долараў, а за пару дзясяткаў. У год стагоддзя грамадзянскай авіяцыі – 2014-ы – па ўсім свеце прадаюць 3 мільярды білетаў.
***
Калі будзеце гуляць па Новай Баравой, звярніце ўвагу на будынак школы на вуліцы Авіяцыйнай. Там на фасадзе намаляваныя галоўныя героі і самыя важныя вехі ў гісторыі паветраных палётаў: Леанарда да Вінчы і браты Райт, паветраныя шары, дырыжаблі і першы самалёт. А на вуліцы Леанарда да Вінчы ўбачыце вялікі мурал – знакаміты малюнак Вітрувіянскага чалавека.